Leuk dat je onze tweede ‘Vitaal Winterwandeling met Oefeningen’ gaat doen!

– Parkeren: Tennisparkweg bij onze praktijklocatie op de Krom

– Meenemen: een wandelmaatje, een thermoskan met thee of koffie, 2 mokken en 2 oliebollen

– Afstand: 2,8 km

– Geschatte duur: 50 minuten

– De Route:

Loop naar de trap aan het einde van Tennisparkweg. De trap is het eerste oefenstation.

• Station 1: de grote trap
    • Oefening 1: zijwaarts de trap op, af en weer op (makkelijker: houd je handen aan de leuning vast, moeilijker: doe deze oefening 2x achter elkaar)
    • Oefening 2: de trap op met een kniehef  (makkelijker: houd 1 hand aan de leuning vast, moeilijker: 2 handen boven je hoofd uitstrekken)

Bovenaan de trap loop je rechtdoor en zie je het tweede oefenstation al staan (het speeltoetsel)

• Station 2: het eerste speeltoestel
    • Oefening 3: 15x ‘een smalle push up’ (makkelijker: minder diep buigen met je armen, moeilijker: 20 herhalingen)
    • Oefening 4: 15x  ‘een rowing variant’ (makkelijker: minder schuin staan, moeilijker: 20 herhalingen)

Direct achter oefenstation 2 is het volgende oefenstation: de klimtoren

• Station 3: klimtoren
    • Oefening 5: 10x ‘Hangen aan de touwen met knieën heffen‘ (makkelijker: alleen even hangen aan de touwen, moeilijker: met de knieën gestrekt de benen heffen)
    • Oefening 6: ‘Stukje lopend balanceren op een touw met houvast’ (makkelijker: alleen even staan op het touw, moeilijker: ‘klim zo hoog als je kan’)

Na de klimtoren ga je een klein stukje rechtdoor en sla je rechtsaf, daar zie je het vierde oefenstation: de boomstammen

• Station 4
    • Oefening 7:  ‘Squatsprong’ over de boomstammen (makkelijker: rustig stappen over de boomstam en dan een gewone squat tussendoor, moeilijker: met de hakken je billen tikken tijdens de sprong)
    • Oefening 8: 10x per ‘Beenzwaai met een zijwaartse stap’ (makkelijker: beenzwaai minder hoog, moeilijker: sprongetje erbij)

Na deze oefening loop je naar beneden richting de Stevinlaan (zie ook de routekaart bovenaan deze pagina). De rotonde steek je rechtdoor over en op de Stevinlaan sla je rechtsaf het wandelpaadje op langs het water. Dit paadje loop je helemaal af en aan het einde steek je de Zwarteweg over en ga je linksaf. Hier loop je een klein stukje op het fietspad langs de Zwarteweg en de Keplerlaan. Op een gegeven moment kan je linksaf de Keplerlaan over en kom je op een voetpad. Dit voetpad doorkruist de straat ‘Hercules’.  Voor het water ga je linksaf het wandelpad op. Het vijfde oefenstation is bij de eerste brug.

• Station 5
    • Oefening 9: 10x per been been ‘Grote uitvalsstap achteruit’ (makkelijker: minder diep, moeilijker: steeds 5 tellen de diepe positie vasthouden voordat je terugkomt omhoog)
    • Oefening 10: 10x  per kant een ‘Zijwaartse plank variatie’ (makkelijker:  minder ver leunen van de brug af, moeilijker: de vrije hand de gehele tijd omhoog houden)

Daarna ga je het pad weer op waar je al liep. Dit wandelpad aan het water blijf je volgen totdat je aan je linkerhand een voetbalveldje hebt. Dit voetbalveldje ga je op en aan de achterkant volg je weer het voetpad. Via dit voetpad kom je weer de bij onze praktijklocatie op de Krom en kan je heerlijk genieten van warme thee/koffie uit je thermoskan.

Veel succes!!

PS heb je een leuke foto van deze ‘Vitaal Winterwandeling’? =>  stuur die naar Selma@vitaalkatwijk.nl en maak kans op zo’n heerlijke warme oranje Vitaal wintermuts, we verloten er 5: