Behandelingen – vliegwieltraining

Vliegwieltraining

Vitaal Fysiotherapie beschikt over één van de nieuwste trainingsmethoden van Nederland; vliegwieltraining!

Wat is het?

Bij trainen met vliegwielapparatuur train je met zg inertia (traagheid). In tegenstelling tot ‘gewone’ fitnessapparatuur druk je niet een gewicht weg maar houdt je een vliegwiel in beweging. Dit betekent dat je tijdens het op gang brengen en afremmen van het vliegwiel je voortdurend een maximale krachtsinspanning levert. Dit betekent dat je efficiënter traint want je levert meer vermogen. Meer vermogen leveren betekent harder trainen. Bij vliegwieltraining krijg je precies evenveel kracht terug als je in de beweging stopt. Zo kun je de oefeningen met hoge snelheid en kracht uitvoeren, maar bij een pijnsignaal van het lichaam kun je automatisch minder energie in de volgende beweging stoppen. Hierdoor kan elke gebruiker op zijn of haar eigen maximale niveau trainen.

Voor wie?

Vliegwiel training is ideaal voor het herstel bij peesblessures, opbouwen van kracht na immobilisatie (zoals bedrust of gips), verminderde spierkracht of atrofie na een operatie. Verder is vliegwieltraining ook wetenschappelijk bewezen ter blessure preventie. In relatief weinig tijd kunt u maximaal rendement halen uit vliegwieltraining.

Revalidatie

Vitaal Fysiotherapie kan flywheeltraining inzetten bij peesblessures aan onder andere de enkel, knie, heup en schouder. Uit diverse onderzoeken (systematische reviews en meta-analyses) komt naar voren dat vliegwieltraining effectief is voor het verbeteren van het krachtuithoudingsvermogen, hypertrofie, spieractivatie, vermogen, spierlengte en peeskracht. Ook zorgt vliegwieltraining voor sport specifieke verbeteringen op het gebied van snelheid, spronghoogte en richtingsveranderingen. Door gebruik te maken van speciale software kan de kracht die geleverd wordt bijgehouden worden. Hierdoor krijgt men een goed inzicht in de vorderingen van de revalidatie.

Wetenschappelijk bewijs

Zoals hierboven al beschreven komt uit diverse systematische reviews en meta-analyses naar voren dat vliegwieltraining effectief is voor het verbeter van kracht uithoudingsvermogen, hypertrofie, spieractivatie, vermogen, spierlengte en peesstijfheid. Naast het effect van verbetering op sport specifiek gebeid, zoals snelheid, spronghoogte en agility (richtingsveranderingen). Een studie toonde aan dat vliegwieltraining tov traditionele gewichtsoefeningen een beter effect heeft op toename in kracht, vermogen en grootte van de spier. Andere studies laten zien dat 12 weken vliegwieltraining betere resultaten oplevert dan traditionele krachttraining op het gebied van vermogen en balans. Het spiervolume neemt toe bij vliegwieltraining. Dit vertaalt zich in de praktijk dat de spronghoogte en de hardloopsnelheid meer toenemen. Bij onderzoek van patiënten met kniepeesklachten hadden deze na 6 weken vliegwieltraining minder pijn en een verbeterde spierfunctie. Vliegwieltraining zorgt voor een grotere spiervezel activatie dan traditionele krachttraining. Met andere woorden, de spier wordt tijdens de training ‘harder aan het werk gezet’. Deze effecten zijn gebaseerd op de continue weerstand en de vergrote excentrische belasting. Deze zorgen voor een verhoging van het metabole stress met een verhoogde eiwitsynthese in spierweefsel tot gevolg, zonder dat iemand met zware gewichten hoeft te trainen. Bovendien zorgen deze aspecten voor herstel en groei van peesweefsel. Doordat de oefeningen met een hoge snelheid en een hoog vermogen uitgevoerd kunnen worden, bootsen ze functionele en sport specifieke bewegingen nauw na. De ‘stretch-shortening cycle’ (excentrische contractie die direct gevolgd wordt door een concentrische contractie van dezelfde spier) zal efficiënter gaan werken en er ontstaan een toename in activatie van….

Bron: ……….

Specialisaties overzicht
Maak een afspraak

Fysiosport

Regelmatige lichaamsbeweging draagt bij aan uw gezondheid

Fysiosport is sporten onder begeleiding van onze fysiotherapeuten op basis van een maandelijks abonnement. Regelmatige lichaamsbeweging draagt bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie. Het verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte en er is minder kans op overgewicht.

LEES MEER