Voetklachten

De voet is een ontzettend mooi en complex systeem met veel verschillende structuren en functies. Om te kunnen lopen, hardlopen en springen is het nodig dat de 26 botstukken, de 33 gewrichten en de 21 spieren van de voet optimaal kunnen samenwerken.

De voet bestaat uit de volgende botten:

  1. Scheenbeen
  2. Kuitbeen
  3. Sprongbeen
  4. Hielbeen
  5. Voetwortelbeentjes
  6. Middenvoetbeentjes
  7. Tenen met kootjes

Voor een efficiënt looppatroon is het belangrijk dat gewrichten goed kunnen bewegen. Onder andere het enkelgewricht en de voetgewrichten zijn belangrijk voor een goede afwikkeling bij het lopen.

De voet heeft vier voetbogen: de middelste, de buitenste, de voorste dwarse en de achterste dwarse voetboog. Deze bogen zorgen voor stabiliteit, beweeglijkheid en helpen bij het opvangen van schokken.

De voeten zijn de basis van  je houding en bewegingen.  De bewegingen van de voetgewrichten en voetspieren beïnvloeden de bewegingen van de andere gewrichten en spieren in het lichaam. Door verschillende factoren worden de spieren en gewrichten in het lichaam vaak minder gebruikt. Deze factoren kunnen zijn: veel zitten, weinig afwisseling, te snelle opbouw in activiteiten, vroegere blessures of bijvoorbeeld te stijve schoenen.

Voetklachten die veel voorkomen zijn hielspoor, voorvoetklachten (metarsalgie), een stijve of scheve grote teen (hallux valgus of rigidus), klauw- of hamertenen en een morton’s neuroom. Voetklachten kunnen ontstaan doordat er elders in de keten ook een verminderde beweegfunctie is, bijvoorbeeld in de heup of de rug. Dit zal de fysiotherapeut ook in kaart brengen.

De fysiotherapie bij Vitaal voor voetklachten kan bestaan uit:

  • Oefeningen voor:
    • De beweeglijkheid van gewrichten en spieren, o.a. van de voet en heup.
    • Een optimale houding
    • De spiercoördinatie- en kracht van de voetspieren en ander spieren in de keten
  • Manuele technieken
    • Voor gewrichten (mobilisaties), spieren en / of fascia (massage technieken)
  • Tapen voor minder pijn
  • Adviezen bij belasting en pijn
  • Adviezen bij de schoenkeuze
    • Korte Termijn
    • Lange Termijn
  • Een echo van de voet indien nuttig
  • Eventuele samenwerking met een podotherapeut, een sportarts of de voetspecialist in het ziekenhuis.

Ga naar de bovenkant